Ik heb een prospect afgewezen …
De titel moest eigenlijk zijn: kijk, ik heb een blog geschreven. Die titel gaat waarschijnlijk geen lezers lokken, of deze titel lezers lokt weet ik nog niet. Mijn grote voorbeeld is Tim Klaassen van Dienstenthuis, hij kan echt blogs schrijven die vlot leesbaar zijn en waarin je jezelf herkent.
Maar soit, ik heb een prospect afgewezen. Enkele jaren geleden ben ik op gesprek geweest bij een bouwbedrijf in de Kempen. Ze zochten een oplossing voor hun telefooncentrale en wij waren één van de gecontacteerde partijen. Ze kozen toen voor een andere oplossing en het contact verwaterde.
Onlangs – ik was net terug uit verlof – nam de prospect zelf contact met me op. Of ik nog eens wou langskomen? Natuurlijk! De oplossing die ze toen gekozen hadden bleek toch niet de juiste. Er waren veel problemen mee en ze wilden terug overschakelen. Ik vertelde over onze oplossing en we spraken ook over het IT- en netwerkgedeelte.
Ik wist dat hun huidige IT-partner ook telefonie deed en ik informeerde waarom ze daar niet gingen aankloppen. Bleek dat ze niet super tevreden waren van hun huidige samenwerking. Vooral de prijs die ze betaalden liep nogal op, en zou de volgende maanden nog stijgen. Ik vertelde hen over onze IT-scan, waar eventuele risico’s aan bod zouden komen en waardoor we ons voorstel exact konden afstellen op hun wensen. De IT-scan was verrassend! Nog nooit was ik zo’n mooi uitgebouwde en gedocumenteerde IT-omgeving tegen gekomen tijdens een IT scan. Altijd zijn ergens wel opmerkingen over te maken, maar hier niet.

Daar stond ik dan. Deze prospect had een IT-omgeving die naar mijn mening quasi perfect uitgebouwd was. Ik heb toen beslist om de prospect af te wijzen – niet voor telefonie (want daar konden we wel een meerwaarde betekenen), maar voor het IT-gedeelte – en ik legde hem ook eerlijk uit wat de resultaten van de netwerkscan ons leerden. Want eerlijkheid duurt bij ons nog steeds het langst. We merken dat onze klanten deze open manier van communiceren appreciëren, het schept een wederzijds vertrouwen.
Doet het pijn om een waardevolle prospect af te wijzen? Ja, want deze klant valt onder de noemer “ideale klant”: een bedrijf in de Kempen met ongeveer 40 werkposten die gebruik willen maken van een innoverende IT-omgeving. Wij kunnen echter hun huidige IT-ervaring hoogstens evenaren, niet overtreffen. Maar door deze moeilijke beslissing te nemen, legden we wel de basis voor een goede en duurzame relatie met toekomstperspectief!
Wens je jouw IT-omgeving ook te laten nakijken?
Vraag hier je gratis netwerkscan aan!
Lees ook
Dienstenthuis herkent eigen service in samenwerking met Contineo
Dienstenthuis herkent eigen service in samenwerking met ContineoDienstenthuis is de referentie in de provincie Antwerpen en de Kempen voor poetshulp met dienstencheques. Denk daarbij aan algemene poets, wassen en strijken, koken en zelfs boodschappen doen. Ze streven...
Printer problemen oplossen met 5 tips van IT experts
Printer problemen oplossen met 5 tips van IT expertsProblemen met een printer, iedereen heeft ze wel eens. Het toestel laat het zowel thuis als op het werk op de meest vervelende momenten afweten. Toch heeft je printer echt niet de bedoeling telkens weer het bloed...
3 essentiële maatregelen om een hacking van je KMO te voorkomen
3 essentiële maatregelen om een hacking van je KMO te voorkomenRecente cijfers over cyberaanvallen en -beveiliging in ons land zijn zorgwekkend. Zo schreef Trends in november (2022) dat 42% van alle kleine en middelgrote ondernemingen al te maken kreeg met een...