Ik heb een prospect afgewezen … 

De titel moest eigenlijk zijn: kijk, ik heb een blog geschreven. Die titel gaat waarschijnlijk geen lezers lokken, of deze titel lezers lokt weet ik nog niet. Mijn grote voorbeeld is Tim Klaassen van Dienstenthuis, hij kan echt blogs schrijven die vlot leesbaar zijn en waarin je jezelf herkent.

Maar soit, ik heb een prospect afgewezen. Enkele jaren geleden ben ik op gesprek geweest bij een bouwbedrijf in de Kempen. Ze zochten een oplossing voor hun telefooncentrale en wij waren één van de gecontacteerde partijen. Ze kozen toen voor een andere oplossing en het contact verwaterde.

Onlangs – ik was net terug uit verlof – nam de prospect zelf contact met me op. Of ik nog eens wou langskomen? Natuurlijk! De oplossing die ze toen gekozen hadden bleek toch niet de juiste. Er waren veel problemen mee en ze wilden terug overschakelen. Ik vertelde over onze oplossing en we spraken ook over het IT- en netwerkgedeelte.

Ik wist dat hun huidige IT-partner ook telefonie deed en ik informeerde waarom ze daar niet gingen aankloppen. Bleek dat ze niet super tevreden waren van hun huidige samenwerking. Vooral de prijs die ze betaalden liep nogal op, en zou de volgende maanden nog stijgen. Ik vertelde hen over onze IT-scan, waar eventuele risico’s aan bod zouden komen en waardoor we ons voorstel exact konden afstellen op hun wensen. De IT-scan was verrassend! Nog nooit was ik zo’n mooi uitgebouwde en gedocumenteerde IT-omgeving tegen gekomen tijdens een IT scan. Altijd zijn ergens wel opmerkingen over te maken, maar hier niet.

Daar stond ik dan. Deze prospect had een IT-omgeving die naar mijn mening quasi perfect uitgebouwd was. Ik heb toen beslist om de prospect af te wijzen – niet voor telefonie (want daar konden we wel een meerwaarde betekenen), maar voor het IT-gedeelte – en ik legde hem ook eerlijk uit wat de resultaten van de netwerkscan ons leerden. Want eerlijkheid duurt bij ons nog steeds het langst. We merken dat onze klanten deze open manier van communiceren appreciëren, het schept een wederzijds vertrouwen.

Doet het pijn om een waardevolle prospect af te wijzen? Ja, want deze klant valt onder de noemer “ideale klant”: een bedrijf in de Kempen met ongeveer 40 werkposten die gebruik willen maken van een innoverende IT-omgeving. Wij kunnen echter hun huidige IT-ervaring hoogstens evenaren, niet overtreffen. Maar door deze moeilijke beslissing te nemen, legden we wel de basis voor een goede en duurzame relatie met toekomstperspectief!

 

Wens je jouw IT-omgeving ook te laten nakijken?
Vraag hier je gratis netwerkscan aan!

door | 19 jan 2022 | Nieuws

Lees ook

Vlot overstappen van Google Workspace naar Microsoft 365

Vlot overstappen van Google Workspace naar Microsoft 365

Hoe verloopt een Google Workspace migratie naar Microsoft 365?Ging je van solo-ondernemer naar een eerste team? Of bots je tijdens je projecten keer op keer op de limieten van Google Workspace? Dan overweeg je geheel terecht om eventueel over te stappen naar Microsoft...

Copilot, de onvermoeibare assistent in de Microsoft 365 tools

Copilot, de onvermoeibare assistent in de Microsoft 365 tools

Copilot, de onvermoeibare assistent in de Microsoft 365 toolsWat is  Copilot? Stel je een assistent voor die 24/7 beschikbaar is, nooit een kop koffie nodig heeft en je kan helpen met vrijwel elk werkje in Excel, Outlook, Word of Teams. Dat is Microsoft Copilot. In...

IT bolt vlotjes bij Fietsen Wildiers

IT bolt vlotjes bij Fietsen Wildiers

IT bolt vlotjes bij Fietsen Wildiers herneming van het artikel op sterck-magazine.be“Ik heb een panische angst voor IT”, zegt Kris Voet, zaakvoerder van Fietsen Wildiers. Hij zocht, en vond, daarom een IT-partner die hij blindelings kon vertrouwen. Samen bouwden we de...

Niet te missen IT-tips en -tricks

Op zoek naar jouw IT-coach?