CONTINEO x TACCX 

De overstap naar een nieuwe cloudomgeving is vaak een uitdaging, omdat verschillende softwarepartners op elkaar moeten worden afgestemd. Contineo begeleidt zelfstandig boekhoudkantoor Taccx en zorgde voor een succesvolle migratie naar hun nieuwe cloudomgeving. Met het Fully Managed IT pakket zorgt Contineo er ook voor dat hun volledige systeem up-to-date blijft.

“We verwachten veel van een IT-partner. We werken in een complexe sector met heel veel belangrijke data die we absoluut niet mogen kwijtraken. Ook veel persoonsgegevens die erg privacygevoelig zijn. Contineo gaat mee op zoek naar langetermijnoplossingen.”

Door de sterke groei van Taccx, kon hun vorige IT-partner de continuïteit niet langer garanderen. Het bedrijf ging dan ook op zoek naar een oplossing. 

Joost: “Met onze vorige IT-partner hebben we een lange samenwerking gehad. Het was een kantoor dat zich op de KMO richt en toen ‘de cloud’ een hype werd, zijn we mee op de trein gesprongen.

Een aantal jaar geleden is het kantoor van onze IT-partner overgenomen door een grotere speler. Initieel had dat wel voordelen zoals een bredere structuur waardoor ze meer secundaire diensten konden aanbieden. Maar wat later bleek dit toch niet meer de juiste partner te zijn voor ons. Hun IT-tak werd stiefmoederlijk behandeld. Daardoor zijn we jaren op onze honger blijven zitten wat betreft IT en communicatie. En als het ergens brandt, ga je rondkijken.”

Begin 2020 kwam deze zoektocht in een stroomversnelling, toen het bedrijf te kampen kreeg met een grote ransomware aanval, waarbij ze alweer in de kou bleven staan.

Joost: “We hebben bij ons op kantoor een grote cyberaanval gehad. Ik stond op de latten in de sneeuw toen ik een berichtje kreeg dat al onze systemen plat lagen. Het ging om enkele vreemde berichten met zogenaamde cryptovirussen. Daarna hebben onze systemen twee weken uitgelegen. Zelf wisten we niet goed hoe we dit moesten aanpakken en helaas kwam er geen langetermijnoplossing uit de bus bij onze IT-partner. We hebben dan een audit laten doen, waaruit bleek dat onze beveiliging echt niet goed zat. De overstap naar een nieuwe – veiligere – cloudomgeving werd dus hoogdringend.”

“Wij zijn een heel sterk groeiend kantoor en sterk bezig met digitalisering. We kennen ook ook grote groei in kwantiteit, waardoor we nu vanuit verschillende vestigingen werken. We kunnen het ons dus niet permitteren om stil te staan of té traag vooruit te gaan.
En zo is Contineo op ons pad gekomen.”

Joost: “Ik kwam voor het eerst in contact met Contineo via Voka, waar Jan in het bestuur zit en wij als sponsor/lid actief zijn. We ontmoetten elkaar tijdens de jaarlijkse hernieuwing van het sponsorcontract. Ik sprak hem aan over de problemen met onze cloudomgeving. Jan gaf toen aan dat er zeker oplossingen zijn, maar dat het gewoon belangrijk is dit in handen te nemen en aan te pakken. Na dit eerste contact kreeg ik het gevoel dat ze zeker de geschikte partij konden zijn. Contineo toonde meteen de nodige drive, kennis en ervaring om de overstap een succes te maken.”

De bal is toen doorgespeeld naar Yannick, die bij Taccx intern de IT-zaken opvolgt.

Yannick: Niet alleen ons kantoor is in volle ontwikkeling, maar de omgeving rond ons verandert ook, met telkens updates en nieuwe software. We zochten een sterke en daadkrachtige IT-partner die ons met raad en daad kan bijstaan.

We verwachten veel van een IT-partner. We zitten toch met een complexe omgeving, waar veel bij komt kijken. Daarnaast zitten we met heel veel belangrijke data die we absoluut niet mogen kwijtraken. Ook veel persoonsgegevens die erg privacygevoelig zijn.

Bij veel IT-bedrijven communiceer je enkel wanneer er problemen zijn en het slecht gaat. Zo heb je enkel negatieve contactmomenten. Niet bij Contineo. Zij draaien dat om en spreken op vaste tijdstippen met ons af zodat ze weten wat er speelt. Ze werken met een all-in formule. Als er problemen zijn, dan lost Contineo ze meteen op. Het zijn telkens oplossingen op lange termijn. Dat is aanvankelijk meer werk, maar aan het einde van de rit veel efficiënter.

Yannick: “Contineo verzorgde de volledige overzet naar het nieuwe systeem. Die moest in een zeer strakke deadline gebeuren. Alle data en software moesten tijdig worden overgezet omdat onze vorige IT-partner plots meldde dat de huidige cloudomgeving op het einde van de maand afgesloten ging worden. We hebben toen samen met Contineo een actieplan opgesteld waarbij de migratie in 4 weken tijd werd uitgevoegd. Contineo is daarbij aan de slag gegaan om de nieuwe cloudomgeving op te zetten en contacten te leggen met de verschillende softwarepartners. Er was steeds goede communicatie en we werden goed ondersteund.”

“Jan kan alles in mensentaal uitleggen. Dat geeft ook gemoedsrust.”

Joost: “Ze hebben de overstap goed aangepakt. Er was ook effectief iemand ter plaatse aanwezig die de problemen oploste en de werknemers kon geruststellen. Dat geeft ook een persoonlijke touch aan onze samenwerking.”

En daar stopt de samenwerking niet, Contineo is nog steeds de vaste IT-partner van Taccx.

Yannick: “Contineo neemt het volledige IT-gebeuren uit handen. Ze onderhouden en beheren onze infrastructuur, voeren updates uit, doen aan problem-solving en kijken ook of ze het overzicht kunnen bewaren. Ook de nodige hardware leverden ze ons aan.”

“We willen graag alles centraliseren maar toch zelf de controle houden en dat is het mooie aan de samenwerking met Contineo.”

Dat de samenwerking tussen Taccx en Contineo zo vlot verloopt, heeft volgens hen te maken met enkele belangrijke pluspunten.

Yannick: “Het grote pluspunt is een vast contactpersoon. Dat is erg handig.”

Joost: “Onlangs werkte iets niet goed. Ik stuurde een mail en binnen het half uur heeft onze contactpersoon Bart het scherm overgenomen en het probleem opgelost. Dit bewijst dat problemen snel worden aangepakt zonder daar zelf hinder van te ondervinden. Ze weten bij Contineo waar ze mee bezig zijn en we krijgen voldoende duiding bij de problemen.

Bovendien kijken ze telkens verder dan dat ene probleem. Ons kantoor kent nu 35 werknemers. Wanneer morgen één van hen een fout begaat en dat daarna bij andere werknemers opnieuw de kop opsteekt moet dat pro-actief worden benaderd, zodat andere werknemers niet meer te maken krijgen met hetzelfde probleem.”

Yannick: “Er zijn ook duidelijke prijsafspraken en het contract is maandelijks opzegbaar. Dit toont duidelijk aan dat ze zelf vertrouwen hebben in wat ze aanbieden. Snelheid is ook zeker een pluspunt. Deadlines worden telkens mooi gerespecteerd.”

“De ideeën van Contineo over hoe een IT-partner er vandaag de dag moet uitzien, waren voor ons de perfecte match”.

Joost: “Voor een hedendaagse KMO is Contineo dus de perfecte partij. Als bedrijf kent Contineo intern ook een duidelijke structuur. Jan is zelf een groeiende en gezonde ondernemer, die beseft hoe belangrijk het is zelf een gezonde omgeving te hebben. Hij weet dat goede ondersteuning daarin belangrijk is.”

door | 8 jun 2021 | Nieuws

Lees ook

Cyberaanval bij Picanol: bent u als volgende aan de beurt?

Cyberaanval bij Picanol: bent u als volgende aan de beurt?

Picanol scoort tegenwoordig in de nieuwsresultaten. Helaas op een negatieve manier. Het West-Vlaamse beursgenoteerde bedrijf is slachtoffer geworden van ransomware, gijzelsoftware eigenlijk. Deze malware infecteert computers en hackers chanteren de gebruiker door hem...

IT zoals het hoort. Maandelijks in je mailbox.

IT zoals het hoort. Maandelijks in je mailbox.

    Tijd voor verandering? Niet politiek maar in je organisatie? En specifiek in ‘de IT’ van je organisatie? Dan is onze nieuwsbrief iets voor jou.In elk verandertraject doorloop je de stappen willen, kunnen, durven en doen. Elke stap heeft zijn eigen...

Niet te missen IT-tips en -tricks

Op zoek naar jouw IT-coach?